De KLM en de TU Delft gaan samen een nieuw vliegtuigtype ontwerpen, de Flying-V. Op het jaarcongres van de IATA in Seoul zetten beide partijen de handtekening onder een nieuw samenwerkingsproject om de luchtvaart te verduurzamen.
De Flying-V is een ontwerp waarbij passagierscabine, vrachtdek én de brandstoftanks in de vleugel geïntegreerd zijn. Door de betere aerodynamische vorm en minder gewicht verbruikt de Flying-V 20 procent minder brandstof dan de Airbus A350, het meest moderne vliegtuig dat er bestaat.
KLM en TU Delft willen in oktober een vliegend schaalmodel van het toestel presenteren.
De Flying-V – inderdaad, het toestel is V-vormig – laat zich qua afmetingen het beste vergelijken met de Airbus A350. Met z’n lengte van 55 meter is het weliswaar minder lang dan een A350, de spanwijdte is met 65 meter hetzelfde.
Die compatibiliteit heeft als groot voordeel dat de Flying-V probleemloos gebruik kan maken van de huidige infrastructuur van luchthavens. Denk hierbij aan gates, taxibanen en hangars.
Andere specificatiess: de Flying-V vervoert in de standaardconfiguratie 314 passagiers (ook weer bijna hetzelfde als de Airbus) én met een laadvermogen van 160 kubieke meter dezelfde hoeveelheid vracht. Dankzij de geringere omvang (en uiteraard de vorm ) heeft de Flying-V een lagere luchtweerstand.
Ten slotte vliegt de Flying-V met de meest energiezuinige straalmotoren die op de markt zijn. In het huidige ontwerp slurpt de Flying-V nog kerosine, maar volgens de ontwerpers kan het toestel eenvoudig worden aangepast aan innovaties op het gebied van aandrijving, zoals elektrisch gesteunde straalmotoren.
Bekijk hieronder een conceptvideo van de Flying-V: